Roemeniecommissie

roemenieCommissie “Harmelen helpt Roemenië”

Inleiding

Via deze website willen wij u kennis laten maken met onze commissie, iets vertellen over ons ontstaan en onze doelstellingen, onze huidige projecten, en onze acties.

Ons ontstaan

Vanuit de toenmalige commissie “Woerden helpt Roemenië” zijn een aantal gemeenteleden van de hervormde Kerk te Harmelen, in 1992 enthousiast geraakt door ervaringen van leden van Woerden die al langer actief waren in Roemenië. De nood was in Roemenië erg hoog en de Roemeense bevolking was nog niet gewend om zich te organiseren omdat er voorheen altijd voor hen werd georganiseerd. Na overleg met de diaconie is er een werkgroep gevormd en na voorbereidende vergaderingen is op 17 maart 1993 de commissie opgericht.

Onze doelstelling

Onze doelstelling is om uit Christelijk oogpunt hulp te verlenen aan onderwijsinstellingen en kindertehuizen in Roemenië. De hulp die verleend wordt is niet religie gebonden. Uitgangspunt is dat onze hulp in nauwe samenwerking met de Roemenen tot stand komt en het initiatief zoveel mogelijk van de Roemenen zelf uitgaat.

Onze ondersteunde organisaties

CE Oradea: Door deze ondersteuning wordt een kinderkamp voor weeskinderen mede mogelijk gemaakt.

roemenie2

Diakonia: In Mera kan er mede hierdoor een school voor Roma kinderen gebouwd en ingericht worden. Hier kunnen zij tevens een maaltijd en huiswerkbegeleiding krijgen.

roe3

Pro Vita: In Baia Mare betreft het steun aan een tehuis voor jongeren die bijvoorbeeld op straat geleefd hebben of gehandicapt zijn. Hier worden zij begeleid met het vinden van werk en een normaal levenspatroon. Ook wordt er lesgegeven aan dove kinderen.

roemenie4

Schineni: Via een Duitse organisatie ondersteunen wij drie gezinnen in de omgeving van Schineni. Om verschillende redenen kunnen deze gezinnen onze hulp goed gebruiken.

roemenie5

Hoe komt de commissie aan geld

• Door sinaasappels of ander fruit te verkopen deze worden geleverd door de sinaasappelman die brengt de bestelling één maal per maand bij de mensen thuis.
  • Door één maal per jaar stroopwafels te verkopen in Harmelen dit doen wij in oktober.
  • Door giften.
  • Door een offerblok of een collecte in de Hervormde kerk.

Contactadres:

W. de Kruijff, Wagenmaker 133, 3648KX Wilnis