luistermee3       facebook      logohv

Verkooppraatjes > weblog Ina

Slogans die bedrijven aanvoeren om je te paaien, je het gevoel te geven, dat je er echt toe doet. Maar dan moet je natuurlijk wel hun producten afnemen… En ja, het kan een vertrouwd gevoel geven, als een mailtje begint met ‘beste Ina’ of Geachte mevrouw van der Beek’. Klinkt immers alsof een goede bekende je aanspreekt?

verkoper

Toch laten die bedrijven nog wel eens een steekje vallen. Zo spreekt de NS me in zijn nieuwsbrieven halsstarrig aan met ‘meneer van der Beek’ en de KLM, die me ook graag op de hoogte houdt van mooie aanbiedingen, is wel erg amicaal met ‘Mevrouw Beek’. Vooral dat ‘meneer van der Beek’ irriteert me, ze sturen die mails toch naar een email adres, dat begin met inavanderbeek? Lijkt me toch geen mannennaam? Dat geeft dus al aan, dat ik gewoon ‘een adres’ ben, verder niets. 

Lekker belangrijk, zult u wellicht zeggen… Nee, het is ook niet belangrijk, maar het valt me gewoon op, het geforceerde ‘persoonlijke’ van dit soort reclames. Immers, wie of wat die van der Beek is, man of vrouw, dat boeit de afzender toch helemaal niet. Het gaat erom, of ze iets aan me kwijt kunnen, er zelf beter van kunnen worden, toch?

Ik moest daar opeens aan denken, toen ik in de Bijbel las: ‘Geliefde broeders en zusters, geliefden in de Here Jezus… Kijk, dat zijn aanspreektitels, die iets te betekenen hebben. Voor degene, die me deze boodschap stuurt, ben ik niet een willekeurige naam, zo maar een adres uit zijn bestand, maar een persoon, een geliefd persoon. In de Bijbel wordt ons ook iets aangeboden, net als bij de NS, de KLM en vele anderen. Maar deze Aanbieder wil er niet zelf beter van worden, want er staat nog iets: ‘komt, koopt, zonder geld’ . Gratis aanbieding, en wat voor een aanbieding! Ook deze Aanbieder is uit op winst, maar niet voor zichzelf, nee, de winst is voor mij!

 

Copyright Hervormde Gemeente Harmelen 2017 (klik hier voor de disclaimer)